Υπάρχουμε για να Αγοράζουμε ή Αγοράζουμε για να Υπάρχουμε

Τα τελευταία χρόνια οι αγορές έχουν γίνει πιο προσιτές από ποτέ για μεγάλο ποσοστό καταναλωτών. Καθώς η προσφορά είναι μεγάλη, οι τιμές πέφτουν και συνεπώς ολοένα και περισσότερος κόσμος μπορεί πια να επωφεληθεί από υλικά αγαθά, τα οποία φάνταζαν μακρινά και άπιαστα στο παρελθόν. Ωστόσο, όλες αυτές οι αλλαγές έχουν γιγαντώσει και ένα ακόμη φαινόμενο. Πιο συγκεκριμένα, το φαινόμενο του υπερκαταναλωτισμού φαίνεται να πολλαπλασιάζεται και να γίνεται εντονότερο όσο περνά ο καιρός.

Τι σημαίνει όμως υπερκαταναλωτισμός; Πρόκειται για ένα φαινόμενο, κατά το οποίο οι καταναλωτές αγοράζουν περισσότερα από όσα έχουν πραγματικά ανάγκη. Φυσικά, κάτι τέτοιο δεν είναι κατακριτέο. Απλώς, τις προηγούμενες δεκαετίες με την οικονομική στενότητα και τα προβλήματα, πολύς κόσμος δεν είχε τη δυνατότητα να αποκτήσει αρκετά πράγματα και ένιωθε άσχημα γι’ αυτό. Συνεπώς, με τις αλλαγές στην παραγωγική διαδικασία και με τη μείωση του λειτουργικού κόστους για τη δημιουργία ρούχων, αξεσουάρ και ηλεκτρονικών, διακοσμητικών και λοιπών προϊόντων, υπήρξε ραγδαία αλλαγή και ως προς το ποσοστό των καταναλωτών που μπορούν να τα αποκτήσουν.

Αυτό που απασχολεί πολλούς σήμερα είναι το γεγονός ότι οι αγορές προσφέρουν ευχαρίστηση και ικανοποίηση στους καταναλωτές. Μάλιστα, πολύ συχνά αυτά τα συναισθήματα είναι υπερβολικά και συνοδεύονται από ένα αίσθημα επιθυμίας για ακόμη περισσότερες αγορές. Με λίγα λόγια, ο καταναλωτής στιγμιαία νιώθει καλά για την αγορά που έκανε. Λίγο αργότερα, όμως, ξεκινά να νιώθει ότι χρειάζεται και κάτι ακόμη για να αισθανθεί ολόκληρος – fotbad bäst i test.

Πρόκειται λοιπόν για έναν φαύλο κύκλο, όπου ο καταναλωτής αγοράζει ξανά και ξανά αντικείμενα για να τον επηρεάσουν συναισθηματικά. Τα υλικά αγαθά γίνονται πιο προσιτά, αλλά την ίδια στιγμή φαίνεται πως έχουν χάσει την αξία που είχαν παλαιότερα. Δηλαδή στο παρελθόν κάποιος έπρεπε να επενδύσει ένα σημαντικό ποσό, ώστε να αγοράσει κάτι που επιθυμούσε. Για το λόγο αυτό, έπρεπε να είναι σίγουρος ότι χρειάζεται πραγματικά αυτό που επρόκειτο να αγοράσει. Τώρα πλέον αυτό έχει αλλάξει. Ακόμη και να φανεί ότι ένα προϊόν δεν ήταν πράγματι απαραίτητο για τον καταναλωτή, εκείνος δεν θα στεναχωρηθεί ιδιαίτερα. Άλλωστε, δεν είχε επενδύσει συναισθηματικά ούτε χρηματικά σε μεγάλο ποσοστό.

Ταυτόχρονα με την υπερβολική προσφορά, απαντάται και το φαινόμενο της έλλειψης ποιότητας σε πολλά προϊόντα. Για να καλυφθούν οι ανάγκες του καταναλωτικού κοινού, οι κατασκευαστές επενδύουν περισσότερο στην ποσότητα. Όλοι επιζητούν πιο πολλά και γι’ αυτό η ποιότητα κάπου έχει χαθεί. Αυτή είναι η βασική αρχή του υπερκαταναλωτισμού, εξάλλου. Αγοράζεις προϊόντα που σε καλύπτουν για εκείνη την στιγμή, αλλά τα ίδια τα προϊόντα δεν είναι σε θέση να σε καλύψουν μακροπρόθεσμα. Σαν αποτέλεσμα, είναι σχεδόν αναγκαίο να προχωρήσεις σε άλλες αγορές.

Υπάρχει φυσικά τρόπος να ξεφύγει κάποιος από τον αέναο κύκλο του υπερκαταναλωτισμού. Αυτό που χρειάζεται πιο πολύ είναι η εστίαση στις πραγματικές ανάγκες του. Παραδείγματος χάριν, προτού ολοκληρώσει μια αγορά ο καταναλωτής οφείλει να αναρωτηθεί αν πράγματι χρειάζεται να αγοράσει το συγκεκριμένο προϊόν. Εάν ναι, η έρευνα αγοράς ενδέχεται να είναι σωτήρια ως προς τον προϋπολογισμό του καταναλωτή. Και τέλος, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μην ολοκληρώνει κανείς αγορές, βασισμένος σε κάποια παρόρμηση. Αντιθέτως, η ώριμη σκέψη πάντοτε αποδεικνύεται χρήσιμη.

22. Οκτωβρίου 2018 by candiahouse
Categories: Uncategorized | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Υπάρχουμε για να Αγοράζουμε ή Αγοράζουμε για να Υπάρχουμε